Sunday 28 June 2015

Kehidupan Matrikulasi .



 Assalamualaikum guys :)


            Rasanya dah lama aku tak update ‘sesuatu’ kat sini . Yelah.. kalau tengokkan last update dari aku *first post* tu bulan Januari, sekarang nak dah masuk bulan 7 !  .
         Mungkin disebabkan kesibukan aku sebagai pelajar matrik dan sekarang kerja sambilan pulak . Mungkin … tapi apa2 pun, syukur aku ucapkan kepada-NYA kerana akhirnya seorang Shafika telah berjaya menamatkan kehidupan matrik pada akhir bulan 4 lalu .  28 April 2015 pada jam 4.30 aku secara rasminya bukan lagi pelajar Kolej Matrikulasi Johor (JMC) . Alhamdulillah ‘Ala KulliHal :') 
Ramai yang berfikiran bahawa Matrikulasi adalah satu pilihan yang berani . Mungkin ramai juga yang berfikiran yang matrik ni ibarat satu pertaruhan . Pertaruhan terhadap diri sendiri . Sebelum menjejakkan kaki ke Matrikulasi, ayat yang aku biasa sangat dengar were like “ matrik susah weh.. kalau kau tak struggle betul2 , kompem kau kena tendang blabla !” and this “ matrik ni, kalau kau takdapat 3.5 above.. jawabnya dapat course lelong lah nanti masuk uni ni” . And yes.. perkataan ‘course lelong’ ni dah biasa sangat sangat sangat dah budak matrik dengar . Tak percaya ? Cuba pergi tanya ex-student matrik ! Hahaha .      

     Tapi, sebenarnya Matrikulasi taklah seteruk yang dikatakan atau yang difikirkan . Yes, aku mengaku dulu *sebelummasukmatrik* aku letak matrik ni as my last choice aku after Spm . Kira macam aku takpandang langsung matrik ni  . And aku tahu aku jahat untuk itu .  Ahaa… tapi sebenarnya takboleh nak letakkan kesalahan tu atas bahu aku je, sebab mungkin aku terpengaruh dengan surrounding aku.Okey, berbalik pada matrik tadi .. sebenarnya semuanya atas usaha masing, semua benda baru yang kita belajar mana ada senang , mesti ada susahnya walaupun sedikit . Dah nama pun belajar kan ? Semua nya kena usaha, lepastu doa yang paling penting, then barulah Tawakkal . Takkan nak tawakkal awal2 before berperang tak gitu ?        


    Apa yang aku cakap ni semuanya based on pengalaman aku sendiri di matrikulasi selama 1 year. Percayalah bila aku cakap, matrik boleh ubah hidup seseorang . Samada ke arah lebih baik, ataupun sebaliknya . Sebab apa aku cakap macam tu , sebab..benda ni happened depan mata aku. Aku tengok, aku faham dan aku menilai. Tak semua yang pernah ‘gagal’ akan terus gagal dan taksemua yang ‘success’ akan terus berada di atas . Believe me ! Kawan aku, classmate aku sendiri . Dia masa Spm dulu bukannya pandai sangat . Mungkin boleh dikatakan malas kot . Malah dia ni SECOND INTAKE kat matrik . Mungkin chemistry dia D atau E sebab tu ambilan kedua . Spm mungkin satu kegagalan untuk dia , tapi Wallahi aku tak tipu , he is one of the top scorer . Kitorang rujuk dia for chemistry dalam kelas . Fizik pun ! Dia pandai gila chemist . Kat matrik, dia takpernah tak dapat A for chemistry . Pointer takpayah cakap 3.8 above for first sem and 4 flat for final . See.. Matrik boloh ubah manusia , Cuma kita sendiri kena pilih arah yang mana kita nak . Aku ? Aku sendiri takpernah suka chemistry . Aku takpernah score A, B pun sakit nak dapat masa Spm dulu, tapi masa kat matrik.. I love Chemstry . Sangat !  Tapi pointer takboleh lawan si Mamat tu lah . He’s brilliant ! Cuma nasib tak menyebelahi dia waktu Spm .           

 Ehem.. Akhir sekali, nasihat aku to those yang mungkin berminat , tertanya tanya ataupun yang akan masuk matrik  *lepasanSPM* , jangan set in your mind matrik ni susah nak mati , set matrik susah je hahaha .  Apa yang penting usaha dulu ok. Matrik tak teruk, perangai kita, fikiran kita yang akan tentukan matrik tu macam mana . Dan, kena pandai urus masa kat sana. Takboleh nak main2. Everything in matrik, you must take it serious.  Remember, aku masuk matrik pun kerana terpaksa aku relakan . And now.. I’m free.                                                                 
        Sekian :)

No comments: